KORT REFERAT FRÅN ÅRSMÖTET DEN 30 MARS
- sidrottshistoriska
- 7 maj
- 1 min läsning
· Lysande framträdande av Radiosportens giganter
· Viktigt initiativ för att bevara vårt idrottshistoriska kulturarv
· Mikael Örnliden ny i styrelsen
Detta var några glimtar från gårdagens årsmöte med Stockholms Idrottshistoriska Förening
Lasse Granqvist och Dag Malmqvist, under många år uppskattade ankare på Radiosporten, inledde årsmötet med att berätta om speciella minnen från världsmästerskap, olympiska spel och redaktionsarbetet på ett av landets populäraste radioprogram. Så mycket media- och idrottshistoria! Och så många glada skratt!

Därefter startade årsmötesförhandlingarna med genomgång av verksamhetsberättelser och förslaget till verksamhetsplan. Där gjordes nedslag bl.a. i möten vid Eriksdalshallen, vid OS-arenor från 1912, vid Finnkampen och Riksidrottsmuseum.

Birgitta Persson, vår styrelseledamot, berättade om ett initiativ från Stockholms Idrottshistoriska Förening, som nu har blivit verklighet.
Hon har deltagit i en arbetsgrupp tillsammans med bl.a. RF, som har tagit fram en lärgruppsplan som föreningarna kan använda för att bättre kunna bevara sin och svensk idrottshistoria.
RF-SISU-distrikten är nu ansvariga för att sprida kunskapen om materialet till idrottsföreningarna.
Länk till lärgruppsmaterialet:
I verksamhetsplanen finns idéer bl.a. om medlemsträffar vid Kristineberg, årets idrottsplats, Djurgårdens magnifika pokalrum i Stockholms stadion, Stockholm Marathon, Riksidrottsmuseum och Stockholm Open.
Lars Liljegren omvaldes som ordförande.
Till styrelseledamöter för två år omvaldes Paul Norén och Hans Tapper.
Mikael Örnliden, med förflutet inom bandyn och i Helenelunds IK i Sollentuna, nyvaldes efter Roland Berndt, som hade avböjt omval.
Valda till 2027 är Eva Blomberg, Birgitta Persson och Lars Wahlström.


Kommentarer